Παρουσιάστηκε στη Νέα Ιωνία το βιβλίο του Στράτου Γαλανού «Η διαδρομή και το κόμιστρο»

Το βράδυ της Τετάρτης (5/2), στον Δημοτικό Κινηματογράφο «Αστέρας» Νέας Ιωνίας, ο Ιωνικός Σύνδεσμος διοργάνωσε μία ενδιαφέρουσα εκδήλωση παρουσίασης του βιβλίου του συγγραφέα κ. Στρατή Γαλανού, με τίτλο: «Η Διαδρομή & το Κόμιστρο», που κυκλοφορεί από τον Εκδοτικό Οργανισμό «Λιβάνη».

Ο κ. Βουδούρης
Την εκδήλωση προλόγισε ο Αντιπρόεδρος του Ιωνικού Συνδέσμου κ. Λάζαρος Βουδούρης, ο οποίος ανέφερε μεταξύ άλλων πως: «Την ιστορία ενός αυτοκινήτου με ανθρώπινες διαδρομές και, τελικά, σε μια ολόκληρη εποχή θα παρακολουθήσουμε σήμερα. Την ιστορία έγραψε ο Στρατής Γαλανός, που διαμένει μόνιμα στη Νέα Ιωνία. Στο ταξίδι του το αυτοκίνητο διηγείται τις ιστορίες αυτών που κάθισαν στο τιμόνι του, αλλά και των επιβατών που φιλοξενήθηκαν στο σαλόνι του. Και ήταν πολλοί. Άλλοι θορυβώδεις, άλλοι σιωπηλοί. Καιροσκόποι, ιδεαλιστές, εγκρατείς και έκλυτοι, ξεπεσμένοι αριστοκράτες, πόρνες, κυρίες, ήρωες και προδότες. Ιστορίες που διατρέχουν μία ολόκληρη εποχή. Από την Αμερική της Μεγάλης Ύφεσης ως την Ευρώπη του Μεσοπολέμου, μέχρι, τελικά, την κατοχική Αθήνα του Μεγάλου Λιμού και της Αντίστασης.».

Η κ. Μπίθα
Αμέσως μετά, τον λόγο έλαβε η συντονίστρια της παρουσίασης, δημοσιογράφος κ. Νάσια Μπίθα, η οποία επισήμανε μεταξύ άλλων πως: «Όσοι έχετε διαβάσει το βιβλίο είμαι βέβαιη ότι έχετε συγκλονιστεί σε μεγάλο βαθμό, γιατί είναι ένα αριστουργηματικό βιβλίο. Και δεν το λέω μόνον επειδή είμαι φίλη του Στρατή και περήφανη πρώτη αναγνώστρια, αλλά επειδή το λένε όλοι όσοι το έχουνε διαβάσει.».

Η κ. Αποστόλη
Στη συνέχεια, για το βιβλίο του κ. Γαλανού μίλησε η φιλόλογος και δοκιμιογράφος κ. Πέρσα Αποστόλη, η οποία ανέφερε μεταξύ άλλων πως: «Παίρνοντας κανείς στα χέρια του το βιβλίο του Στρατή Γαλανού: «Η διαδρομή και το κόμιστρο», το καλαίσθητο ρομαντικό εξώφυλλο εποχής προετοιμάζει ακριβώς τον αναγνώστη γι’ αυτό που πρόκειται να διαβάσει. Κι αυτό όχι επειδή ο έρωτας απουσιάζει  από το βιβλίο, αλλά επειδή το βιβλίο του Στρατή Γαλανού αποτελεί πρωτίστως ένα πολυεπίπεδο ιστορικό μυθιστόρημα με στέρεη δομή και διάρθρωση, που συμπλέκει άρτια τις συγκλονιστικές ιστορίες των προσώπων με τα φοβερά ιστορικά γεγονότα που λαμβάνουν χώρα και καθορίζουν τις τύχες τους και καταγράφει τη σκέψη του συγγραφέα για την ανθρώπινη φύση, τη σχέση μακροϊστορίας και μικροϊστορίας και την πολυσύνθετη έννοια της ιστορικής αλήθειας».

Η κ. Στεφανοπούλου
Ακολούθως, τον λόγο έλαβε η δικηγόρος, ποιήτρια και βιβλιοκριτικός κ. Ελένη Στεφανοπούλου, η οποία είπε μεταξύ άλλων πως: «  Ο συγγραφέας χρησιμοποιεί ένα εύρημα πολύ ενδιαφέρον. Δηλαδή, ενώ το αυτοκίνητο αφηγείται σε πρώτο πρόσωπο, που σημαίνει ότι η γνώση του είναι περιορισμένη για τα διαδραματιζόμενα, μπορεί να γνωρίζει δηλαδή μόνο τα γεγονότα στα οποία ήταν παρών και συμμετείχε, εν τούτοις η αφήγησή του αποκτά τη δυναμική της τριτοπρόσωπης αφήγησης, δηλαδή τη δυναμική ενός παντογνώστη αφηγητή, ενός «θεού» αφηγητή, ο οποίος γνωρίζει τα πάντα, ακόμα και τις μύχιες σκέψεις των ηρώων του, γιατί ακριβώς το αυτοκίνητο αφηγείται και πράγματα τα οποία δεν γνωρίζει καθόλου.».

Η κ. Τσαγκά
Η εκδήλωση συνεχίστηκε με την ομιλία της δημοσιογράφου και συγγραφέα κ. Ελένης Τσαγκά, η οποία επισήμανε μεταξύ άλλων πως: «Αυτό το βιβλίο γράφει για τα πάντα. Ό,τι υπάρχει στη ζωή, ό,τι μας περιβάλλει, υλικό ή άυλο, μεγάλο ή μικρό, χειροπιαστό ή ιδέα, εικόνα και σκοτάδι, ιδεολογίες και δοξασίες, προκαταλήψεις και δεισιδαιμονίες, βασανιστήρια και έρωτες, φυλακές και ελευθερίες και θάνατος».

Ο κ. Γαλανός
Αμέσως μετά, τον λόγο έλαβε ο συγγραφέας του βιβλίου, κ. Στρατής Γαλανός, ο οποίος σε γενικές γραμμές αναφέρθηκε στη σχέση του με τη μουσική και τη συγγραφή του βιβλίου.

Επίσης, ο κ. Γαλανός είπε μεταξύ άλλων πως: «Αυτό το μυθιστόρημα είναι η σύνθεση που προέκυψε από δύο ζευγάρια αντιθέτων. Το πρώτο ζεύγος, το πρώτο δίπολο, θα το συνόψιζα στην εξής διατύπωση: Συνηθισμένοι άνθρωποι μπροστά σε ασυνήθιστες καταστάσεις. Το μυθιστόρημα μιλάει για ανθρώπους οικείους, γνωστούς μας, της διπλανής πόρτας. Είναι οι παππούδες, οι γιαγιάδες, οι θείοι και οι θείες μας. Χρησιμοποιούν το πρώτο πρόσωπο πληθυντικού, το «μας» αντί του «μου, επειδή συνολικά εκείνη η γενιά βρέθηκε μπροστά σε γεγονότα ιστορικής σημασίας, τα οποία καθόρισαν τη μορφή του σύγχρονου κόσμου, την προσφυγιά, τις δικτατορίες του Μεσοπολέμου, τον πόλεμο με την Ιταλία και τη Γερμανία, την κατοχή, τη λιμοκτονία, αργότερα την ένοπλη αντίσταση, την κρατική καταστολή και τον εμφύλιο πόλεμο. Απέναντι σε τέτοιου είδους γεγονότα, οι άνθρωποι αυτοί δεν είχανε καμία προπαρασκευή για το πώς θα τα αντιμετωπίσουν, ούτε θεωρητική, ώστε να κατανοήσουν το νόημά τους και γιατί συνέβαινε το κάθε τι που αναστάτωνε τη ζωή τους. Αλλά ούτε και πρακτική εκπαίδευση, που να τους βοηθήσει να επιβιώσουν σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες. Έπρεπε, λοιπόν, να αυτοσχεδιάσουν. Και αυτοσχεδιάζοντας ανακάλυψαν έναν καινούργιο εαυτό, τον οποίο δεν γνώριζαν ότι είχαν.», ανέφερε ένα σχετικό παράδειγμα μέσα από το βιβλίο και στη συνέχεια ολοκλήρωσε την ομιλία του εξηγώντας την επιλογή του να χρησιμοποιήσει ένα αυτοκίνητο ως αφηγητή του μυθιστορήματός του.

Παναγιώτα Σούγια

Κάντε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here