Διευθυντές σχολείων: δεν μπορούμε να εγγυηθούμε την ασφάλεια των μαθητών

Αξιότιμη κ. Δήμαρχε,
Αξιότιμη κ. Αντιδήμαρχε,
Αξιότιμοι κύριοι και κυρίες Δημοτικοί Σύμβουλοι

Με την παρούσα ανοιχτή επιστολή θέλουμε να εκφράσουμε την μεγάλη ανησυχία μας για τη λειτουργία των σχολείων, που βρίσκονται στο συγκρότημα 5ου Γυμνασίου – 2ου ΓεΛ Νέας Ιωνίας, στα οποία φοιτούν και εργάζονται πάνω από 530 άτομα.
Επιπλέον κατά τις απογευματινές ώρες, σε αίθουσες, χώρους και στο γυμναστήριο των δύο σχολείων εισέρχονται εκατοντάδες άτομα, μέλη χορευτικών συλλόγων και αθλητές/τριες ομάδων που συνεργάζονται με τον Οργανισμό Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Νέας Ιωνίας (ΟΠΑΝ).

Τα θέματα που μας απασχολούν και μας προβληματίζουν έντονα, αφορούν:
1ο. Στο προσωπικό καθαριότητας, όπως αυτό διαμορφώθηκε μετά τις πρόσφατες προσλήψεις προσωπικού καθαρισμού (ωράρια, αναθέσεις κτιρίων/χώρων και μετακινήσεις)
2ο. Στην έλλειψη ειδών υγειονομικού υλικού που προτείνονται από τα πρωτόκολλα του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ).
3ο. Στην κάλυψη των αναγκών για μάσκες των μαθητών.

1ο. Προσωπικό καθαριότητας
Μέχρι τον περασμένο Μάρτιο, πριν την καραντίνα, το προσωπικό καθαριότητας για το κάθε σχολείο αποτελούνταν από μια καθαρίστρια-ΙΔΑΧ πλήρους ωραρίου και μια καθαρίστρια με σύμβαση έργου. Επιπρόσθετα, υπήρχε μια καθαρίστρια με σύμβαση έργου στο γυμναστήριο που ανήκει στο συγκρότημα των δύο σχολείων. Συνολικά είχαμε πέντε (5) καθαρίστριες.
Μετά την άρση του λοκντάουν και την επαναλειτουργία των σχολείων τον Μάιο το κάθε σχολείο ενισχύθηκε με μια καθαρίστρια επιπλέον, δηλαδή ο συνολικός αριθμός των καθαριστριών μαζί με αυτή του γυμναστηρίου έγινε συνολικά επτά(7).
Με τις πρόσφατες προσλήψεις, την περασμένη Τετάρτη 9-9-2020, η καθαρίστρια που εργαζόταν με σύμβαση έργου στο 5ο Γυμνάσιο Νέας Ιωνίας, τοποθετήθηκε από κοινού και στα δύο σχολεία. Η απασχόληση της μετατράπηκε σε σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου, με τοποθέτηση και στα δύο σχολεία, μοιράζοντας το ωράριο της σε μισό για το κάθε σχολείο, δηλαδή σε 3 ώρες και 15 λεπτά στο 5ο Γυμνάσιο Νέας Ιωνίας και 3 ώρες και 15 λεπτά στο 2ο ΓεΛ Νέας Ιωνίας. Ταυτόχρονα, μεταφέρθηκε η καθαρίστρια με σύμβαση έργου του 2ου ΓεΛ Νέας Ιωνίας σε άλλο σχολείο του Δήμου, με αποτέλεσμα τα δύο σχολεία να έχουν μιάμιση καθαρίστρια το καθένα, ενώ πριν την εμφάνιση της πανδημίας είχαν δύο και μία για το κοινό γυμναστήριο.

Γνωρίζοντας τα όρια της ανθρώπινης αντοχής του προσωπικού καθαριότητας και λαμβάνοντας υπόψη τα πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ που αφορούν στην σχολαστική καθαριότητα των χώρων, των εργαστηρίων, των τουαλετών, του προαύλιου χώρου, των διαδρόμων, των αντικειμένων και λοιπών εγκαταστάσεων, καθώς και τις
έκτακτες ανάγκες απολύμανσης που προκύπτουν σε καθημερινή βάση δηλώνουμε, όπως ενημερώσαμε εγγράφως την Αντιδήμαρχο Παιδείας κ. Αλατσίδου με κοινοποίηση στη Δήμαρχο κ. Θωμαΐδου την Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου, ότι είναι αδύνατο να εγγυηθούμε την ασφαλή λειτουργία των σχολείων στο πλαίσιο αποτροπής διασποράς του κορονοϊού και της διασφάλισης της υγείας των μαθητών, των εκπαιδευτικών και του λοιπού προσωπικού.

Είναι σημαντικό να σημειώσουμε ότι και οι τρεις καθαρίστριες, στις οποίες αναφερθήκαμε παραπάνω και εξυπηρετούν τα δύο σχολεία, είναι εργαζόμενες με υψηλό αίσθημα ευθύνης κι εργατικότητας, οι οποίες τα τελευταία χρόνια προσέφεραν άψογο έργο.
Όπως συνάγεται, η μείωση του προσωπικού καθαριότητας σε συνδυασμό με το μεγάλο πλήθος επιπρόσθετων εργασιών για την αντιμετώπιση των νέων απαιτήσεων καθαριότητας καθιστά ανθρωπίνως αδύνατο, να εκτελεστεί το πρόγραμμα καθαριότητας των δύο σχολείων.

Σύμφωνα λοιπόν με τις απαιτήσεις των πρωτόκολλων καθαριότητας του ΕΟΔΥ είναι απαραίτητο να εργάζονται με επικάλυψη ωραρίου δύο καθαρίστριες σε κάθε σχολείο, δηλαδή να ξεκινάει η βάρδια της πρώτης το πρωί στις 7.30, ώστε να προετοιμάζεται και να καλύπτεται το σχολείο μέχρι 14.00, ενώ η δεύτερη να προσέρχεται στη σχολική μονάδα στις 10 και να κλείνει τη βάρδια της στις 16.30, με σκοπό τον καθαρισμό και την απολύμανση του σχολείου μετά την απομάκρυνση των μαθητών κι εκπαιδευτικών.

Είναι προφανές ότι για το κάθε σχολείο απαιτούνται οπωσδήποτε δύο καθαρίστριες. Για να γίνει απολύτως κατανοητή η επιπρόσθετη εργασία λόγω της πανδημίας, σας αναφέρουμε ότι σύμφωνα με το πρωτόκολλο καθαριότητας θα πρέπει με κάθε εναλλαγή τμήματος να απολυμαίνονται αντικείμενα κοινής χρήσης, όπως π.χ. στα εργαστήρια Πληροφορικής (Πληκτρολόγια – Ποντίκια – επιφάνειες γραφείων Η/Υ), Φυσικών επιστημών (αντικείμενα εργαστηριακών ασκήσεων και πάγκοι εργασίας), Τεχνολογίας (εργαλεία – πάγκοι εργασίας), να γίνεται συχνή απολύμανση Τουαλετών Κοριτσιών – Αγοριών κι Εκπαιδευτικών και άλλα πολλά. Και όλα αυτά πολλαπλασιάζονται σε περίπτωση ύποπτου για Covid19 περιστατικού.

Ταυτόχρονα, ζητείται από τον ΕΟΔΥ ο προαύλιος χώρος να καθαρίζεται με σαπούνι ή κοινά απορρυπαντικά και νερό σε καθημερινή βάση. Στις επιφάνειες που χρησιμοποιούνται ή αγγίζονται συχνά ακολουθεί, μετά τον καθαρισμό, εφαρμογή απολυμαντικού. Συνήθεις επιφάνειες που χρησιμοποιούνται ή αγγίζονται συχνά είναι: τουαλέτες, βρύσες, πόμολα, τραπέζια ή πάγκοι εργασίας κοινής χρήσης, κουπαστή σκάλας, κουμπιά σε ασανσέρ ή κουδούνια, διακόπτες ηλεκτρικού, πληκτρολόγια ή συσκευές τηλεφώνου κοινής χρήσης, έδρες εκπαιδευτικών ή θρανία όταν οι χρήστες τους εναλλάσσονται κ.ά.

Επιπλέον στο νέο απαιτητικό, λόγω της Covid19, καθημερινό πλαίσιο εργασίας, όπως το παραθέσαμε, προστίθεται ένα μεγάλο πρόβλημα ακόμα. Συγκεκριμένα, η μετακίνηση της καθαρίστριας με σύμβαση έργου που είχε την ευθύνη καθαριότητας του γυμναστηρίου. Επειδή το γυμναστήριο των σχολείων παραχωρείται από τις 15.00 μέχρι αργά το βράδυ στον ΟΠΑΝ και σε ομάδες/αθλητικούς συλλόγους, το ωράριο της καθαρίστριας αυτής ήταν βραδινό, ώστε το πρωί οι μαθητές να βρίσκουν ένα καθαρό γυμναστήριο. Με τις νέες απαιτήσεις σύμφωνα με τα πρωτόκολλα καθαριότητας του ΕΟΔΥ, αυτό από μόνο του δεν είναι πλέον αρκετό. Δηλαδή πέρα από την απογευματινή/βραδινή χρήση, πρέπει να υπάρχει πρωινής βάρδιας καθαρίστρια, ώστε να εξασφαλίζεται η καθαριότητα κατά τις ώρες λειτουργίας των σχολείων. Τέλος θεωρούμε ότι για την απογευματινή/βραδινή
χρήση, θα έπρεπε ο ΟΠΑΝ να αναλαμβάνει τον καθαρισμό του γυμναστηρίου, τηρώντας πιστά τα προβλεπόμενα πρωτόκολλα καθαριότητας του ΕΟΔΥ.


2ο . Έλλειψη ειδών που προβλέπονται από το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ
Δεν έχει υπάρξει μέριμνα, μέχρι τώρα, για όσα είναι απαραίτητα, σύμφωνα με τις οδηγίες και τα πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ. Συγκεκριμένα απαιτείται εξοπλισμός ατομικής προστασίας για το προσωπικό για την αντιμετώπιση ύποπτου κρούσματος: ποδιά αδιάβροχη, οφθαλμική προστασία με γυαλιά ή ασπίδα προσώπου για τους υπεύθυνους διαχείρισης περιστατικών Covid19 και το βοηθητικό προσωπικό. Επιπρόσθετα, απαιτείται επιπλέον εξοπλισμός για την καθαριότητα και την αντισηψία των χώρων και των ατόμων, αφού οι ανάγκες έχουν αυξηθεί κατακόρυφα. Απαιτείται να τοποθετηθούν βάσεις για απολυμαντικά έξω από κοινόχρηστους χώρους όπως π.χ. τα εργαστήρια και σε διαδρόμους για να διευκολύνονται οι μαθητές και οι μαθήτριες στην αντισηψία των χεριών τους και χαρτοθήκες στις τουαλέτες και στα εργαστήρια. Επίσης επιβάλλεται η τοποθέτηση κάδων απορριμμάτων μέτριου μεγέθους χωρίς καπάκι σε διάφορα σημεία των διαδρόμων.

3ο. Κάλυψη των αναγκών για μάσκες των μαθητών
Σχετικά με το γνωστό ζήτημα των ακατάλληλων μασκών, αλλά και της ανεπάρκειας αυτών για μαθητές και εκπαιδευτικό – βοηθητικό προσωπικό, δεν έχουμε ενημερωθεί πότε θα γίνει η παραλαβή των νέων μασκών, ώστε να καλυφθούν στο σύνολο μαθητές, εκπαιδευτικοί και βοηθητικό προσωπικό. Επίσης δεν έχει υπάρξει μέριμνα για προμήθεια μασκών μιας χρήσης μέχρι την οριστική παραλαβή των πάνινων μασκών, αλλά και για την αντιμετώπιση της παράλειψης μαθητών να έχουν μάσκα μαζί τους, ώστε να εισέρχονται στο κτίριο. Ταυτόχρονα το απόθεμα σε χειρουργικές μάσκες που είχαμε παραλάβει τον περασμένο Μάιο, αλλά και οι υφασμάτινες μάσκες πέρα από την ακαταλληλότητα (οι μεν χειρουργικές σκίζονται στο κορδονάκι με την πρώτη εφαρμογή, οι δε βαμβακερές λόγω ζέστης προκαλούν δυσφορία), δεν επαρκούν σε αριθμό για να καλύψουμε τους μαθητές που φέτος μάλιστα αυξήθηκαν πάρα πολύ (κατά 40% στην Α΄ τάξη στο 5ο Γυμνάσιο).

Λαμβάνοντας υπόψη όλες τις παραπάνω επισημάνσεις, σας δηλώνουμε ότι με το υπάρχον προσωπικό καθαριότητας, καθώς και με τον υπάρχοντα εξοπλισμό και τα αναλώσιμα υλικά, δεν είμαστε σε θέση να εγγυηθούμε την ασφάλεια των μελών της σχολικής μας κοινότητας και στα δύο σχολεία σύμφωνα με τα απαιτητικά πρωτόκολλα καθαριότητας και αντισηψίας που επιβάλλει ο ΕΟΔΥ.

Νέα Ιωνία, Πέμπτη 17 Σεπτεμβρίου 2020

Νικόλαος Κοκκινάκης
Διευθυντής του 2ου Γενικού Λυκείου


Κωνσταντίνα Κοεμτζίδου
Διευθύντρια του 5ου Γυμνασίου

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. Μήνυμα: κ. Δήμαρχε και κ. Αντιδήμαρχε παιδείας ,

    συμφωνώ κι εγώ και εκφράζω με τη σειρά μου τον ίδιο φόβο και την ίδια αγωνία που εξέφρασαν με την επιστολή τους και οι δύο άλλοι Δντές σχολείων του Δήμου μας για την άμεση πρόσληψη επιπλέον καθαριστριών και προσωπικού ,{σημειωτέον τα Δημοτικά έχουν Ολοήμερο και σίτιση μαθητών },διότι δεν επαρκεί η μία! Επίσης την χορήγηση κατάλληλων μασκών , κάδων κλειστού τύπου για τις τάξεις ,συσκευές για τοποθέτηση χειροπετσετών και χαρτιού κουζίνας στους χώρους που απαιτείται ,αλλά και ότι άλλο προβλέπεται με βάση τις οδηγίες του ΕΟΔΥ.
    Αυτά άλλωστε παρατηρήθηκαν και από την πρόσφατη επίσκεψη της Υγιειονομικής Υπηρεσίας και στο σχολείο μας.

    Με εκτίμηση

    Ματθαίος Βαβουράκης
    ΔΝΤΗΣ

Κάντε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here