Εκπληκτική η εκδήλωση του Ιωνικού Συνδέσμου για τη “Δισκογραφία των Ελλήνων”

ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΗ Η ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΙΩΝΙΚΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗ «ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ», ΜΕ ΟΜΙΛΗΤΗ ΤΟΝ κ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΟΥΝΑΔΗ

Το βράδυ της Τετάρτης (3/4) πραγματοποιήθηκε μια εκπληκτική εκδήλωση του Ιωνικού Συνδέσμου, με τίτλο: «Η Δισκογραφία των Ελλήνων», με ομιλητή τον διακεκριμένο ερευνητή της Ελληνικής Μουσικής, Πολιτικό Μηχανικό Ε.Μ.Π. κ. Παναγιώτη Κουνάδη, ο οποίος παρουσίασε μοναδικά εν πολλοίς άγνωστα στοιχεία για το ελληνικό μελόδραμα, την οπερέτα και την επιθεώρηση, καθώς και σπάνιο υλικό από σχετικές ηχογραφήσεις των αρχών του 20ου αιώνα.

Προλογίζοντας την εκδήλωση, ο Πρόεδρος του Ιωνικού Συνδέσμου, κ. Γιάννης Κοντίτσης, ανέφερε μεταξύ άλλων πως: «Η δουλειά του ερευνητή, η δουλειά του ανθρώπου που μαζεύει όλα αυτά με τα οποία ασχολείται, είναι μια δουλειά μοναχική, μια δουλειά πολύ κουραστική, αλλά και ιδιαίτερα δημιουργική, γιατί ανακαλύπτει πολλά πράγματα. Και ειδικά όταν έχει το μυαλό του Παναγιώτη Κουνάδη έρχονται συνεχώς στην επιφάνεια καινούργιες ανακαλύψεις, που μας φέρνουν όλο και πιο κοντά στην Ιστορία του ελληνικού τραγουδιού. Το δυσάρεστο σ’ αυτή την ιστορία είναι ότι το ελληνικό κράτος δεν βοηθάει. Ο καθένας βγάζει από την τσέπη του και ξοδεύει χρήματα για να συγκεντρώσει το όποιο υλικό, το οποίο μετά περνάει στην Ιστορία. Είναι πραγματικά κρίμα που τόση δουλειά και τόσος κόπος που έχει γίνει από πολλούς ερευνητές, τόσο χρήμα που έχει δαπανηθεί για να γίνει η συγκέντρωση του υλικού, να μη στηρίζεται. Πραγματικά το υλικό που έχει συγκεντρώσει ο Παναγιώτης είναι τρομακτικό και είναι δουλειά που έγινε βήμα-βήμα.».

Συνεχίζοντας, ο κ. Κοντίτσης διευκρίνισε μεταξύ άλλων πως: «Τώρα, σε σχέση με το θέμα της σημερινής μας εκδήλωσης, θα σας τα πει και ο Παναγιώτης, αλλά θέλω να ξέρετε πως ουσιαστικά όταν ξεκίνησε η διαδικασία για να ψηφιοποιηθεί το αρχείο του, με χορηγία από το Ίδρυμα Νιάρχου, διαπίστωσε ότι μέσα από τα τραγούδια που είχε μαζέψει ένα τεράστιο υλικό αφορούσε και τα άλλα είδη του τραγουδιού. Έτσι, αναγκαστικά, όλο αυτό το υλικό ονομάστηκε: «Δισκογραφία των Ελλήνων» και σήμερα έχουμε την παρουσίαση μελοδράματος, οπερέτας και επιθεώρησης.», επισήμανε πως: «Για να κάνουμε και μια μικρή εισαγωγή, να πούμε ότι η «Δισκογραφία των Ελλήνων» της εποχής του γραμμοφώνου (1900-1960) αποτελεί ίσως μοναδικό φαινόμενο παγκοσμίως, αφού χαρακτηρίζεται από την καταγραφή του μουσικού πολιτισμού των Ελλήνων με ιδιαίτερη σοβαρότητα και υπευθυνότητα από μέρους αυτών που είχαν την ευθύνη των αποφάσεων. Ιδιαίτερο, ίσως και μοναδικό γνώρισμα, αποτελεί το γεγονός ότι η «Δισκογραφία των Ελλήνων» με μαζικές ηχογραφήσεις ξεκινούν στις αρχές του 20ου αιώνα εκτός του γεωγραφικού χώρου του ελληνικού κράτους. Κατ’ αρχήν στις μεγάλες πόλεις της τότε Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (Σμύρνη, Κωνσταντινούπολη, Αλεξάνδρεια, Κάιρο), ακολούθως οι ηχογραφήσεις αυτές θα καλύψουν με επανατυπώσεις τις ανάγκες των Ελλήνων μεταναστών στην Αμερική και από το ’16 έως το ’17 θα αρχίσουν και εκεί οι μαζικές ηχογραφήσεις ελληνικού ρεπερτορίου. Όσον αφορά στις κατηγορίες μουσικής και τραγουδιών, έχουμε έξι βασικές κατηγορίες: Δημοτικό, μελόδραμα, επιθεώρηση, οπερέτα, ελαφρό και ρεμπέτικο. Οι μαζικές ηχογραφήσεις στην Ελλάδα ξεκινούν στις αρχές της δεκαετίας του ’20 με μεταφερόμενα συνεργεία ηχογραφήσεων ή μετακινήσεις σε μεγάλα κέντρα της Ευρώπης (Λονδίνο, Μιλάνο κ.λπ.) και από το 1930, με την ίδρυση του εργοστασίου της «Κολούμπια» στον Περισσό, οριστικοποιείται η πλήρης μονάδα παραγωγής στην Ελλάδα. Βέβαια, σε εκείνες όλες αυτές τις ηχογραφήσεις, πρέπει να πούμε ότι δεν υπήρχαν τα σημερινά μέσα. Όταν η ηχογράφηση ήταν κακή το πρόβλημα θα ήταν ακόμη πιο έντονο, γιατί έπρεπε να ξανά χτυπήσουνε και να ξανά χαλάσουνε υλικά, οπότε στις ηχογραφήσεις αυτές είναι οι καλύτεροι του είδους. Συμμετέχουν οι καλύτερες φωνές, οι καλύτεροι οργανοπαίκτες, γιατί έπρεπε να είναι τέλεια η ηχογράφηση και να τελειώσει μία κι έξω.» και ολοκλήρωσε λέγοντας πως: «Θεωρούμε τιμή μας το γεγονός πως ο Παναγιώτης Κουνάδης είναι κοντά στον Ιωνικό Σύνδεσμο εδώ και 40 χρόνια. Επίσης, θεωρούμε ότι είναι ένας από τους καλούς φίλους του συλλόγου. Και επειδή οι περισσότεροι από εσάς τον γνωρίζετε, γι’ αυτό και δεν παρουσιάζουμε το βιογραφικό του, το οποίο είναι τεράστιο.».

Αμέσως μετά, τον λόγο έλαβε ο κ. Παναγιώτης Κουνάδης, ο οποίος μοιράστηκε ένα άκρως ενδιαφέρον μέρος των τεράστιων γνώσεών του, που αποκόμισε από την πολύχρονη έρευνά του για την ελληνική μουσική, και επικεντρώθηκε στη «Δισκογραφία των Ελλήνων», όπως την ονομάζει ο ίδιος, από τις αρχές του περασμένου αιώνα. Επίσης, ο κ. Κουνάδης επέλεξε χαρακτηριστικές σπάνιες ηχογραφήσεις των μουσικών κατηγοριών του μελοδράματος, της οπερέτας και της επιθεώρησης, δίνοντας ταυτόχρονα το ιστορικό περίγραμμα κάθε μουσικού είδους που ακούστηκε στην αίθουσα, ενώ ολοκληρώνοντας την παρουσίασή του είπε πως: «Το συμπέρασμα των τελευταίων χρόνων, που κάνουμε αυτή την προσπάθεια να προσεγγίσουμε το υλικό που υπάρχει, αποδεικνύεται ότι οι διάφορες κατηγορίες μπλέκονται, ιδίως στα τραγούδια τα ελαφρά, τα δημοτικά και τα ρεμπέτικα, όπου βλέπουμε πρόσωπα που μπαινοβγαίνουν. Υπάρχουν καθαρόαιμοι, ρεμπέτες, δημοτικοί, ελαφριοί, αλλά πολλά πρόσωπα μπαινοβγαίνουν μέσα στο ρεπερτόριο και αυτό ήταν η αιτία που με έκανε να ονομάσω τη «Δισκογραφία των Ελλήνων» και όχι Ελληνική Δισκογραφία. Γιατί, όπως βλέπετε, οι Έλληνες έχουν δισκογραφία πέρα από την Ελλάδα, που ήταν η τελευταία που μπήκε στην κατηγορία, πέρα από τις πόλεις της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, που ξεκίνησε, πέρα από την Αμερική, έχουμε δίσκους ακόμα και από την Τασκένδη, υπάρχουν δισκογραφικές εκδόσεις στη Νότιο Αφρική, προφανώς στην Αυστραλία, όπου έχουμε μεγάλη παράδοση μετά από τον πόλεμο κ.ο.κ.. Είναι μια ιστορία πάρα πολύ ενδιαφέρουσα, που νομίζω ότι -μετά από 50 χρόνια που ασχολούμαι εγώ και κάποια άλλοι ακόμη- τώρα αρχίζει.».

Η αξιόλογη αυτή εκδήλωση ολοκληρώθηκε με ερωτήσεις που έθεσαν άτομα από το ακροατήριο, στις οποίες απάντησε ο κ. Κουνάδης, κομίζοντας ακόμη περισσότερες ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τη «Δισκογραφία των Ελλήνων» γενικότερα.

Απόστολος Σαλονικίδης

 

Κάντε ένα σχόλιο

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ