Η επανέναρξη των μαθημάτων για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου και από τη Δευτέρα 18 Μαΐου για τα παιδιά των Γυμνασίων και των υπολοίπων τάξεων του Λυκείου, βρίσκει τη σχολική κοινότητα, μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς «μουδιασμένους» μετά από μία σκληρή περίοδο καραντίνας με ότι αυτό συνεπάγεται στις δυσκολίες της από απόσταση διδασκαλίας και στην ψυχολογία κυρίως των μαθητών. Τα ερωτήματα πολλά και άμεση η ανάγκη για έγκυρη ενημέρωση των συμπολιτών μας. Απευθυνθήκαμε στην κ. Ναταλία Κουρεμένου, (Οικονομολόγο, Msc: Βιώσιμη Ανάπτυξη: Αγωγή του Καταναλωτή), Διευθύντρια στο 1ο ΓΕ.Λ. Νέας Ιωνίας, στα Πευκάκια, εκ των πιο αξιόλογων εκπαιδευτικών που διαθέτει η πόλη μας, υπεύθυνη σ’ ένα σχολείο που φέρνει τόσες αναμνήσεις στους παλαιοτέρους, μιας και ήταν για πολλά χρόνια το μοναδικό εξατάξιο Γυμνάσιο της πόλης μας.
Η κ. Κουρεμένου πρόθυμα απάντησε στις ερωτήσεις της εφημερίδας μας.
κ. Κουρεμένου, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ’Λυκείου επέστεψαν στο σχολείο τους. Τι αλλαγές κάνατε στην λειτουργία του σχολείου, ώστε να τους υποδεχθείτε με ασφάλεια;
Λάβαμε όλα τα απαραίτητα μέτρα για να μπορέσει να συνεχιστεί η εκπαιδευτική διαδικασία με ασφάλεια. Συνοπτικά τα βασικότερα είναι:
H συνεχής επικοινωνία μέσω email με τους γονείς, η διεύρυνση του ωραρίου υπηρεσιών καθαριότητας, οι απολυμάνσεις και ο συνεχής αερισμός των χώρων του σχολείου. Επιπλέον με εποπτεία του καθηγητή, για τους μαθητές και τις μαθήτριές μας υποχρεωτική χρήση τζελ πριν μπουν και αφού βγουν από την αίθουσα κάθε φορά, διαφορετικοί και ορισμένοι χώροι διαλείμματος για κάθε τμήμα, διάταξη θρανίων σύμφωνα με τα οριζόμενα, καθώς και διαφορετικά κλιμακοστάσια ανόδου, καθόδου.
Για περισσότερη προστασία διανείμαμε μάσκες σε κάθε παιδί, διαρρυθμίσαμε τους χώρους των γραφείων μας, μετατρέψαμε διαδικασίες και διατηρούμε συνεχή συνεργασία με τη σχολική επιτροπή και την Αντιδήμαρχο Παιδείας για οποιοδήποτε ζήτημα απαιτεί άμεση παρέμβασή τους.
Ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα που συναντήσατε με την έναρξη των μαθημάτων;
Οι μαθητές ήλθαν σε «άλλο» σχολείο. Αυστηρές διαδικασίες, περιορισμοί στην ελεύθερη κίνηση μέσα στο χώρο, έλλειψη ομαδικών αθλημάτων, περιορισμός των αυθόρμητων ενεργειών τους. Όμως η συνεργασία τους ήταν άψογη και η διάθεσή τους καλή. Κάποιοι δεν μας πλησίαζαν για να «προφυλάξουν» εμάς.
Οι εκπαιδευτικοί αναλάβαμε και νέους ρόλους, όπως του επόπτη στην σχολαστική υγιεινή των χεριών, του «χημικού» (αφού ελέγχουμε τα διαλύματα χλωρίνης), του «τροχονόμου» σε όλους τους σχολικούς χώρους και στον πεζόδρομο, του σχολικού νοσηλευτή, του καθημερινού αναμεταδότη των οδηγιών του ΕΟΔΥ. Το θετικό είναι η ενδυνάμωση των σχέσεών μας, η αλληλεγγύη και η αλληλοϋποστήριξη συναισθανόμενοι το βάρος της ευθύνης μας προς όφελος της υγείας των παιδιών και της οικογένειάς τους.
Σε κάποια μαθήματα είναι πολύ δύσκολη η διαδικασία της διδασκαλίας χωρίς φωτοτυπίες. Έπρεπε να επινοήσουμε τρόπους με δεδομένο ότι δεν έχουμε διαδραστικό πίνακα, βιντεοπροβολείς, wifi στις αίθουσες κ.λ.π.
Υπήρξε προσέλευση των μαθητών στην τάξη;
Κατά μέσο όρο το διήμερο η προσέλευση στα μαθήματα ήταν στο 65% με σαφή τάση μείωσης, καθώς τακτοποιούν οι μαθητές τις εκκρεμότητες σχετικά με τις πανελλαδικές εξετάσεις.
Πώς λειτούργησε η εκπαιδευτική διαδικασία γι’αυτούς που δεν προσήλθαν;
Μέσω της ασύγχρονης εκπαίδευσης προς το παρόν και θα επανεκτιμηθούν τα δεδομένα.
Η περίοδος της καραντίνας επηρέασε την ψυχολογία των μαθητών και των καθηγητών τους;
Οι μαθητές βίωσαν μια νέα πραγματικότητα με ανατροπή της καθημερινότητας τους αναφορικά με την δια ζώσης επικοινωνία με τους φίλους τους. Η αντίστοιχη διαδικτυακή δεν την υποκατέστησε ικανοποιητικά όπως λένε τα ίδια τα παιδιά. Τελικά η διαδικτυακή επικοινωνία δεν είναι στο βαθμό που ίσως πιστεύουμε η επιλογή τους.
Για την πλειονότητα των μαθητών της Γ’ τάξης ήταν ευκαιρία να μελετήσουν συστηματικά και να καλύψουν κενά, ενώ άλλοι ισχυρίστηκαν ότι αποσυντονίστηκαν και έγιναν αρκετά αναβλητικοί ως προς την μελέτη τους. Ο εγκλεισμός δημιούργησε συναισθήματα «ασφυξίας» λόγω του περιορισμού των δραστηριοτήτων τους, της παρατεταμένης διάρκειας συνύπαρξης με τους γονείς, του περιορισμού των τρόπων ψυχαγωγίας τους. Τα παιδιά έγιναν δέκτες του φόβου των ενηλίκων, χωρίς τα ίδια να φοβούνται για τον εαυτό τους, γεγονός που τα έκανε ωριμότερα και ενίσχυσε την ενσυναίσθηση για τα μέλη της οικογένειας. Έγιναν κοινωνοί της αγωνίας των οικείων τους για τα ενδεχόμενα ή υπαρκτά οικονομικά προβλήματα.
Η υγειονομική κρίση επέτεινε το ζήτημα που τους απασχολούσε σε όλη τη διάρκεια του έτους δηλαδή τις πανελλαδικές εξετάσεις, και τα άλλα θέματα μπήκαν σε δεύτερη μοίρα: «να γίνουν οι εξετάσεις να τελειώνουμε».
Οι εκπαιδευτικοί βίωσαν όπως όλη η κοινωνία συναισθήματα, ανασφάλειας, φόβου, αβεβαιότητας. Βέβαια, για άλλη μια φορά διαπιστώσαμε ότι ο δεσμός μαθητών και εκπαιδευτικών είναι ισχυρός, δυναμικός και αναντικατάστατος. Η επάνοδος το επιβεβαίωσε μέσα από τα χαμόγελα και την έκδηλη χαρά εκατέρωθεν.
Πιστεύετε ότι λειτούργησε η εξ αποστάσεως διδασκαλία;
Ή εξ αποστάσεως διδασκαλία ήταν ανάγκη και όχι επιλογή. Λαμβάνοντας υπόψη τη χαμηλή διείσδυση της τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διαδικασία, την έλλειψη του απαραίτητου εξοπλισμού στα σχολεία, αλλά και σε πολλές οικογένειες, την ελλιπή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και το εξαιρετικά περιορισμένο χρονικό διάστημα υλοποίησης, το δημόσιο σχολείο στάθηκε στο ύψος των απαιτήσεων της κρίσης. Στο σχολείο μας αξιοποιήθηκε ιδιαίτερα από εκείνους τους μαθητές της Γ΄ τάξης που έχουν αυξημένες απαιτήσεις για τις εξετάσεις. Μεγάλη αριθμητικά ήταν η συμμετοχή της Α΄ τάξης. Υπήρξε όμως και μεγάλος αριθμός παιδιών που δεν μπορούσε να συμμετέχει λόγω έλλειψης εξοπλισμού. Η παρακολούθηση από μικρή οθόνη κινητού κουράζει πολύ και δεν συμβάλλει όπως μου έλεγαν στην πλήρη κατανόηση.
Θεωρείτε ότι θα ήταν σωστό να λειτουργήσουν και οι υπόλοιπες τάξεις των Γυμνασίων – Λυκείων;
Μια τέτοια απόφαση άπτεται πολλών παραγόντων, όπως των επιστημονικών δεδομένων διασποράς του ιού, της ψυχικής υγείας των παιδιών, της κατάκτησης της γνώσης, της οικονομικής και κοινωνικής πραγματικότητας. Δεν έχω την πληροφόρηση που απαιτείται για να εκφράσω αξιόπιστη άποψη. Είναι διαθεματικό και διεπιστημονικό ζήτημα. Από την άλλη μεριά δυσχεραίνεται αρκετά η εποπτεία και η πιστή τήρηση των οδηγιών με τον μεγάλο αριθμό μαθητών που αναμένεται ιδιαίτερα για τα συστεγαζόμενα σχολεία.
Ποια είναι τα κυριότερα ζητήματα που θα αντιμετωπίσουν οι σχολικές μονάδες με την έναρξη της νέας εκπαιδευτικής χρονιάς τον Σεπτέμβριο;
Θα αντιμετωπίσουμε έλλειψη προσωπικού καθαριότητας σε διευρυμένο ωράριο, ώστε να καλύπτει και όλο το ωράριο λειτουργίας των σχολείων. Και απουσία φύλακα (στο δικό μας σχολείο πάντως αποτελεί πολύ σοβαρό ζήτημα).
Στο δικό μας συγκρότημα – το πρώτο χρονικά γυμνάσιο της πόλης της Νέας Ιωνίας – χρονίζουν τα προβλήματα συντήρησης, μονώσεων, έλλειψης ανελκυστήρα (συνολικά 4 επίπεδα ορόφων), ραμπών για ΑΜΕΑ., ενώ είναι δαπανηρό στην κατανάλωση ενέργειας.
Επίσης υπάρχει υστέρηση στον εξοπλισμό των σχολείων με προϊόντα σύγχρονης τεχνολογίας (διαδραστικοί, βιντεοπροβολείς, Η/Υ, γρήγορο internet σε όλους τους χώρους του κτιρίου) με αποτέλεσμα τη χαμηλή διείσδυση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Θα πρόσθετα την μεγάλη επιβάρυνση των σχολικών κτιρίων από παραχωρήσεις χώρων σε φορείς, αθλητικούς συλλόγους κλπ. χωρίς αντίστοιχο προσωπικό επιστασίας και καθαριότητας.
Βεβαίως σημειώνω και την οικονομική ασφυξία των σχολικών επιτροπών.
Τι θα ζητούσατε από τον δήμο Ν. Ιωνίας;
Επαρκή χρηματοδότηση ώστε τα σχολεία της πόλης να ανταποκρίνονται αποτελεσματικά στις σύγχρονες ανάγκες (τεχνολογικές, περιβαλλοντικές, πολιτιστικές κ.λ.π.) των παιδιών και των οικογενειών της Νέας Ιωνίας.
Βασίλης Μαγκαναδέλλης