Το ΚΕ.ΜΙ.ΠΟ. Δήμου Νέας Ιωνίας για την τεμενοποίηση της Αγ. Σοφίας

Λογότυπο ΚΕ.ΜΙ.ΠΟ. Δήμου Νέας Ιωνίας

21 Ιουλίου 2020

ΨΗΦΙΣΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ

Το Κέντρο Σπουδής και Ανάδειξης Μικρασιατικού Πολιτισμού (ΚΕ.ΜΙ.ΠΟ.) του Δήμου Νέας Ιωνίας με μεγάλη θλίψη και σκεπτικισμό αντιμετώπισε την απόφαση του Προέδρου της Τουρκίας Ερντογάν για την επαναλειτουργία της Αγίας Σοφίας της Κωνσταντινουπόλεως ως τεμένους από την 24η  Ιουλίου και εφεξής. Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του ΚΕ.ΜΙ.ΠΟ. θεωρούν την απόφαση αυτή ως περιφρόνηση της παγκόσμιας πολιτιστικής κοινότητας και προσβολή της θρησκευτικής ευαισθησίας όλων των χριστιανικών μειονοτήτων της γειτονικής μας χώρας.

Ειδικά για την Ελλάδα τα μυστικά μηνύματα που υποκρύπτει η τεμενοποίηση της Αγίας Σοφίας είναι πολύ ανησυχητικά. Το 1934 ο Μουσταφά Κεμάλ μετατρέποντας τον υπέροχο αυτό ναό σε Μουσείο, ήθελε να διακηρύξει την  επικράτηση  του κοσμικού χαρακτήρα του νέου Τουρκικού Κεμαλικού καθεστώτος και την οριστική ήττα του ισλαμισμού. Ταυτόχρονα όμως επιδίωκε να προσεταιριστεί τα ορθόδοξα Βαλκανικά κράτη[1], ολοκληρώνοντας  την προσπάθεια που ξεκίνησε με τον Ελευθ. Βενιζέλο το Φθινόπωρο του 1930[2] για ειρήνη και συνεργασία στα πάντοτε ανήσυχα Βαλκάνια.

Δυστυχώς σήμερα ο αμετροεπής Τούρκος Πρόεδρος επιχειρεί να επιβάλει τη χώρα του ως μεγάλη Περιφερειακή Δύναμη στη Μεσόγειο με όπλο το θρησκευτικό φανατισμό. Ο Κεμάλ κατά τη δεκαετία του΄30 έλεγε: «Όλα μας τα προβλήματα οφείλονται στην κακή χρήση της θρησκείας μέσα στο κράτος… Μονάχα οι αδύνατοι χρειάζονται τη θρησκεία, για να εγκαθιδρύουν την κυριαρχία τους»[3]. Ο Ερντογάν  παλιότερα, όταν ήταν πραγματικά δυνατός, δεν ήθελε τη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί. Τώρα όμως που η Τουρκία διέρχεται μεγάλη οικονομική κρίση και o ίδιος φοβάται την εκδήλωση νέου πραξικοπήματος στο εσωτερικό της χώρας του, χτυπά αμείλικτα τον κοσμικό Κεμαλισμό και  ζητά στήριγμα στο φανατικό Ισλαμισμό!

To ΚΕ.ΜΙ.ΠΟ. θεωρεί την Αγία Σοφία ως κορυφαίο σύμβολο και αναπόσπαστο στοιχείο του διαχρονικού Μικρασιατικού Πολιτισμού[4] και νιώθει την ιερή υποχρέωση  να αγωνιστεί για τη διατήρηση του καθαρά πολιτιστικού χαρακτήρα αυτού του παγκόσμια γνωστού υπέροχου Βυζαντινού Θρησκευτικού  Μνημείου.


[1] Στις 6 Φεβρουαρίου 1934, στη μεγάλη αίθουσα της Ακαδημίας Αθηνών , η Ελλάδα , η Ρουμανία, η Γιουγκοσλαβία και η Τουρκία υπέγραψαν συμφωνία εγγύησης των αμοιβαίων συνόρων τους (Sperco, Willy, 1958. Moustapha Kemal Ataturk, 1882-1938. Paris, Nouvelles Éditions Latines, p.150).

[2] Τότε υπογράφηκε το Σύμφωνο της Ελληνοτουρκικής Φιλίας (Zürcher, Erik, 2004 . Σύγχρονη Ιστορία της Τουρκίας. Αθήνα, εκδ. Αλεξάνδρεια, Αθήνα, μετ. Βαγγ. Κεχριώτης, σ. 270).

[3] Άρμστρογκ, Χ. Κ. (1972). Ο Σταχτής Λύκος, η ζωή του Κεμάλ Ατατούρκ. Αθήνα, Πάπυρος Πρες Ε.Π.Ε., μετάφρ. Δ. Μαλανδράκη, σ. 228.

[4] Οι δύο δημιουργοί του ναού της Αγίας Σοφίας, ο Ανθέμιος και ο Ισίδωρος, ήταν Μικρασιάτες, ο πρώτος από τις Τράλλεις της Καρίας και ο δεύτερος από τη Μίλητο της Ιωνίας.

Κάντε ένα σχόλιο

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ