Αλήθειες και ψέματα για τα ξεριζωμένα δενδράκια του Μνημείου του «Μπλόκου της Καλογρέζας»

Σοβαρό θέμα έχει προκύψει στην πόλη μας από το ξερίζωμα των 22 δενδρυλλίων (κυπαρισσάκια) που είχαν φυτευτεί στο χώρο του Μνημείου πριν 3 χρόνια εις μνήμη των 22 παλικαριών που εκτέλεσαν οι ναζί στο «Μπλόκο της Καλογρέζας»(15/3/44),σε συνεργασία με τα Τάγματα Ασφαλείας και άλλους προδότες συνεργάτες τους. Το κάθε κυπαρισσάκι που φυτεύτηκε είχε ταμπέλλα με το όνομα ενός εκτελεσθέντα, τοποθετημένα όλα μαζί σε ένα ενιαίο χώρο δεξιά του Μνημείου. Σήμερα παραμένουν τα μισά διασκορπισμένα σε διαφορετικά σημεία, χωρίς τα ταμπελλάκια, μετά από παρέμβαση του δήμου(10/3/20).

Για το θέμα αυτό δημιουργήθηκε μεγάλη αναστάτωση στην πόλη με ανακοινώσεις παρατάξεων και πολιτών, που εκδήλωναν την οργή τους, άλλοι μιλούσαν για βεβήλωση του Μνημείου από την δημοτική αρχή, άλλοι διέκριναν πολιτική σκοπιμότητα της Δημάρχου. Η εφημερίδα μας δημοσίευσε σχετικό ρεπορτάζ παρουσιάζοντας με την δημοσιογραφική οπτική το γεγονός, θέτοντας και ερωτήματα στη δημοτική αρχή.

Το ζήτημα για μια ακόμα φορά δίχασε την πόλη μας , αιχμηρές δηλώσεις ανταλλάχτηκαν μεταξύ Δημάρχου και Αντιπολίτευσης συνοδευόμενες από σοβαρά υπονοούμενα, ένα μείγμα αλήθειας και ψέματος ή υπερβολών που για μια ακόμα φορά τινάζει στον αέρα την όποια ελπίδα συναίνεσης μεταξύ των δημοτικών παρατάξεων, ζήτημα που προσπάθησε πολύ η ΙΟΝΙΑΝΕΤ.gr, χωρίς επιτυχία.

Θα προσπαθήσουμε να οριοθετήσουμε δημοσιογραφικά το θέμα χωρίς πολιτικές αναφορές μιας και δεν είναι αυτός ο ρόλος μας, αλλά επιδιώκοντας τη σωστή ενημέρωση των συμπολιτών μας.

Ας δούμε λοιπόν το ζήτημα όπως έχει:

1)ο χώρος είναι Μνημείο ή πάρκο; Η απάντηση είναι ότι ο χώρος αποτελεί Μνημείο, μιας και το δημοτικό συμβούλιο ομοφώνως καθιέρωσε την 16η Μαρτίου Εθνική τοπική γιορτή(1983) με σειρά εκδηλώσεων που ολοκληρώνονται με μνημόσυνο στο Ναό της Ζωοδόχου Πηγής , ομιλίες και εκφώνηση εκτελεσθέντων στο Μνημείο.

2)είναι τα κυπαρισσάκια μέρος του Μνημείου; Η απάντηση είναι ότι από τη στιγμή που κάθε κυπαρισσάκι φέρει το όνομα ενός εκτελεσθέντος παύει να είναι ένα απλό δενδράκι, αλλά μετατρέπεται σε σύμβολο δημοκρατικού και αντιφασιστικού αγώνα, ως ζωντανή μνήμη και παρουσία κάθε εκτελεσθέντα στο σήμερα. Η αφαίρεση των ταμπελλών είναι συνεπώς αλλοίωση του Μνημείου.

3)έχει νόημα η φύτευσή τους σε ένα ενιαίο χώρο; Η απάντηση είναι ΝΑΙ γιατί διασκορπισμένα δεν αποπνέουν δέος στον επισκέπτη του Μνημείου. Όλοι μαζί εκτελέσθηκαν, όλοι μαζί τιμώνται.

4)ήταν ξεραμένα τα κυπαρισσάκια; Η απάντηση είναι ΝΑΙ , κάποια ξεράθηκαν, κάποια ξαναφυτεύθηκαν, αλλά η ταμπέλλα δεν είχε αφαιρεθεί. Η δημοτική αρχή όφειλε να το αντικαταστήσει την ίδια στιγμή που ξερίζωνε κάθε ξεραμένο φυτό. Από τις 10/3 που ξεριζώθηκαν έχουν περάσει πάνω από 5 μήνες κι αν δεν σηκωνόταν το θέμα θα περνούσε κι άλλος χρόνος, αν βεβαίως ξαναφυτευόντουσαν και τα 22 δενδράκια.

5)έχει δικαίωμα η δημοτική αρχή να κάνει παρεμβάσεις στο Μνημείο και να σχεδιάζει, όπως ανακοίνωσε, την αναβάθμισή του; Η δημοτική αρχή έχει βεβαίως το δικαίωμα, αλλά με προϋποθέσεις, ώστε να μην αλλοιώνεται ο χαρακτήρας του Μνημείου. Θα πρέπει επίσης η όποια αναβάθμιση να εξεταστεί αν  με διασταλτική ερμηνεία εμπίπτει στις διατάξεις του Νόμου 2091/2017(ή άλλου Νόμου) που μεταξύ άλλων αναφέρει  «Για κάθε εργασία, επέμβαση ή αλλαγή χρήσης σε ακίνητα μνημεία, απαιτείται έγκριση που χορηγείται με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού ύστερα από γνώμη  του Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΑΠ 1132/2016, ΑΠ 1287/2016, ΑΠ 354/2011). Τέλος, κατά το άρθρο 66 παρ.1 εδ. α` του Ν. 3028/2002 (Προστασία Αρχαιοτήτων – Πολιτιστικής Κληρονομιάς), “όποιος χωρίς την αναγκαία από το νόμο άδεια ή καθ` υπέρβαση αυτής διενεργεί σε μνημείο, σε αρχαιολογικό χώρο, ή σε ιστορικό τόπο, πράξη από αυτές που αναφέρονται στις διατάξεις των άρθρων 10 παρ. 2-4, 13, 14 και 15 τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι τριών (3) ετών”.

6)έπρεπε να πάρει τη σύμφωνη γνώμη του δημοτικού συμβουλίου και άλλων φορέων, π.χ αντιστασιακών οργανώσεων, οικογενειών εκτελεσθέντων, για κάθε παρέμβαση; Η απάντηση είναι ΝΑΙ γιατί το Δημοτικό Συμβούλιο της Νέας Ιωνίας καθιέρωσε ομόφωνα την 16η Μαρτίου ως Εθνική Τοπική Εορτή και αυτός ο χώρος ως Μνημείο  δεν ανήκει σε κάποια δημοτική αρχή, αλλά διαχρονικά στην πόλη, στις μνήμες της και στο μήνυμα που εκπέμπει.

7)είχε σκοπό η δήμαρχος να βεβηλώσει, όπως κατηγορήθηκε, το Μνημείο; Η απάντηση είναι πως ΟΧΙ, απλά θεωρώ ότι δεν είχε αντιληφθεί το μέγεθος της ιερότητας  του χώρου, το διαχρονικό νόημά του και τη σημασία του για τη χώρα μας και την πόλη μας. Θεωρώ ότι πραγματικά ήθελε κάποια στιγμή να αναβαθμίσει το χώρο εφαρμόζοντας ένα δικό της σχέδιο, δηλ. τοποθέτησε το θέμα σε καθαρά αισθητικό επίπεδο. Δεν θεωρώ επίσης ότι κινήθηκε από αντικομμουνιστικό μένος, όπως ειπώθηκε, λόγω ότι οι εκτελεσθέντες ήταν αριστερής πολιτικής κατεύθυνσης, κομμουνιστές, και δεν κινήθηκε με γνώμονα τις προσωπικές συντηρητικές της πολιτικές επιλογές.

8)αδίκως βάλλεται γιαυτό το θέμα, τόσο σκληρά, η δήμαρχος από την Αντιπολίτευση; Η Δήμαρχος διοικεί την πόλη βάσει νόμων που δεν είναι αναλογικοί της ψήφου των δημοτών και της επιτρέπουν με 9  δημ. συμβούλους στους 41, αλλά με πλειοψηφία στις Επιτροπές(Ποιότητας ζωής και Οικονομική), όπου στην ουσία παίρνονται οι αποφάσεις, να διοικεί την πόλη. Στην μέχρι τώρα θητεία της δεν έδωσε δείγματα συναίνεσης, αγνοώντας συστηματικά την Αντιπολίτευση, ακόμα και πλειοψηφικές αποφάσεις του δημ. συμβουλίου. Έτσι ακόμα κι αν οι δηλώσεις της Αντιπολίτευσης έχουν βάση, αλλά σε κάποια σημεία είναι υπερβολικές ή σε κάποια σημεία την αδικούν, η περικύκλωση που αισθάνεται κι ένα προσωποκεντρικό συγκεντρωτικό μοντέλο διοίκησης του δήμου που εφαρμόζει, δίνουν δικαιώματα στην Αντιπολίτευση να ανεβάζει το κοντέρ της κριτικής της.

9)γιατί αναβλήθηκαν φέτος οι εκδηλώσεις; Η απάντηση είναι ότι την απόφαση πήρε ο Δήμος, λόγω κορονοϊού, για αναβολή όλων των εκδηλώσεων και του μνημόσυνου.

10)ικανοποιεί ο χαρακτήρας των καθιερωμένων εκδηλώσεων για το Μπλόκο; Η προσωπική μου απάντηση είναι ΟΧΙ. Οι εκδηλώσεις που το συνοδεύουν δεν έχουν φαντασία και επαρκή σύνδεση με το Σήμερα. Η τελετή στο Μνημείο εμπνέει δέος, αλλά η Ομιλία του κάθε φορά δημάρχου δεν προσφέρει κάτι ιδιαίτερο, κόσμος λίγος συγκεντρώνεται και πολλές ουζοκαταστάσεις ακολουθούν στα γύρω μαγαζιά. Δηλαδή κάθε χρόνο τα ίδια και τα ίδια. Από την άλλη το ΚΚΕ κάνει ξεχωριστή εκδήλωση από τον δήμο, θέτοντας δικό του περιεχόμενο στην εκδήλωση. Αυτό κατά τη γνώμη μου πρέπει κοινή συναινέσει να σταματήσει. Οφείλουμε όλοι μαζί ενωμένοι να τιμάμε τους νεκρούς, με συμφωνημένο ενωτικό περιεχόμενο της εκδήλωσης. Από κει και πέρα αν κάποιο κόμμα θέλει να κάνει επιπλέον και μια δική του εκδήλωση ,μπορεί να το κάνει.

Αυτές είναι κάποιες απόψεις με την ελπίδα ο θόρυβος που σηκώθηκε να συμβάλλει να αναδειχτεί το Μνημείο, με συλλογικές αποφάσεις και με το πραγματικό του νόημα. Ελπίζω στη βαθιά διασμένη πόλη μας να είναι ένα σημείο ενότητας όλων των δημοκρατικών πολιτών.

Κάντε ένα σχόλιο

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ