Κορωνοϊός: Συμβουλές για γονείς από τον Γεράσιμο Ρούσσο

ΠΡΟΕΦΗΒΟΙ / ΕΦΗΒΟΙ / ΝΕΑΡΟΙ ΕΝΗΛΙΚΕΣ ΚΑΙ COVID-19: ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ.

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ

Η πανδημία της νέας νόσου COVID-19, έχει επηρεάσει ολόκληρο τον κόσμο και έχει δημιουργήσει πολλές ανησυχίες αβεβαιότητας για όλους μας, συμπεριλαμβανομένων των παιδιών και εφήβων.

Η κοινωνική απομόνωση για την επιβράδυνση της εξάπλωσης του ιού, είναι ιδιαίτερα δύσκολη για τους προέφηβους και εφήβους, οι οποίοι αισθάνονται αποκομμένοι από τους φίλους τους και είναι πλέον κολλημένοι στο σπίτι χωρίς να κάνουν σχεδόν τίποτα.

Με περιορισμένες ευκαιρίες να φύγουν από το σπίτι, οι έφηβοι μπορεί να αντιμετωπίσουν αυξημένη απομόνωση, μοναξιά και άγχος.

Ακολουθούν μερικές συμβουλές για γονείς για να βοηθήσουν τα παιδιά τους να διατηρήσουν συναισθηματική σταθερότητα κατά τη διάρκεια αυτής της πρωτόγνωρης περιόδου.

  • Δώστε έμφαση στην κοινωνική απομόνωση και αποστασιοποίηση: Η πρώτη πρόκληση με τους εφήβους είναι να συμμορφωθούν με τις κατευθυντήριες γραμμές για την κοινωνική απομόνωση. Καταλάβετε την απογοήτευσή τους επειδή δεν βλέπουν φίλους. Για τις ηλικίες αυτές, οι φίλοι είναι εξαιρετικά σημαντικοί και υποτίθεται ότι είναι ένα από τα βασικά αναπτυξιακά καθήκοντα των εφήβων. Αναγνωρίστε ότι γνωρίζετε ότι είναι απογοητευτικό να αποκοπούν από φίλους, ακούστε τι αισθάνονται και επικυρώστε αυτά τα συναισθήματα.
    Οι γονείς συχνά ρωτούν τι να τους πουν. Μια απάντηση είναι, ότι η έκθεση σε αυτόν τον ιό, παρόλο που δεν τους επηρεάζει τόσο πολύ και ότι αισθάνονται καλά, δεν είναι σωστό και λογικό. Θα μπορούσαν να είναι ασυμπτωματικοί φορείς και να ρισκάρουν τη ζωή των άλλων, συμπεριλαμβανομένων και των παππούδων και γιαγιάδων τους.
    Επίσης ένα πράγμα που πρέπει να τονιστεί είναι, ότι δεν μπορούν να γνωρίζουν ότι οι φίλοι τους είναι καλά και ότι αυτό το ρίσκο και τον κίνδυνο θα τον φέρουν πίσω στο σπίτι τους.
  • Ενθαρρύνετε τις υγιεινές συνήθειες: Οι έφηβοι και οι νέοι ενήλικες θα είναι καλύτερα στη διάρκεια αυτής της περιόδου, εάν τρώνε υγιεινά γεύματα, ασκούνται τακτικά, για να υπάρχει κινητική εκτόνωση και εάν έχουν επαρκή ύπνο. Η διατήρηση ενός συνεπούς προγράμματος είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τη διατήρηση μιας θετικής διάθεσης και της ικανότητάς τους να εκπληρώνουν τις σχολικές / ακαδημαϊκές τους απαιτήσεις.
  • Άσκηση: Μπορεί να είναι κλειστά τα γυμναστήρια, αλλά υπάρχουν αρκετοί τρόποι για να αποφύγουν την παθητικότητα και την έλλειψη κινήτρων, με δραστηριότητες και ασκήσεις μέσα στο σπίτι. Αν ο έφηβος είναι αθλητής, να έχετε στο νου σας ότι μπορεί να απογοητευθεί πολύ και να αποθαρρυνθεί στην αρχή. Μη τους πιέζετε να ασκηθούν αμέσως, θα ξεκινήσουν όταν είναι έτοιμοι.
  • Ελέγξτε το δικό σας άγχος: Όλοι μας ανησυχούμε για την καινούργια κοινωνική πραγματικότητα που έχει δημιουργηθεί. Ωστόσο το άγχος είναι «μεταδοτικό».Το άγχος είναι μια ψυχολογική κατάσταση που επηρεάζει όλους σχεδόν τους ανθρώπους στην εποχή μας. Ουσιαστικά, πρόκειται για την αντίδραση του σώματός μας όταν ετοιμάζεται να αντιμετωπίσει μία δυσάρεστη ή τρομακτική κατάσταση και αποτελεί φυσιολογική και θετική λειτουργία, καθώς μας δίνει την αναγκαία ώθηση για να τα βγάλουμε πέρα με την ιδιαίτερη κάθε φορά περίσταση. Πρόβλημα αρχίζει να υφίσταται από τη στιγμή που το άγχος αποτελεί μόνιμη κατάσταση, διότι οδηγεί σε εξασθένηση των αποθεμάτων ενέργειας και του ανοσοποιητικού συστήματος, καθιστώντας το άτομο περισσότερο ευάλωτο.
  • Μαθήματα: Παρόλο που όλες οι εκπαιδευτικές δομές είναι κλειστές, λόγω των μέτρων, είναι σημαντικό ο έφηβος να συνεχίσει να κάνει τα μαθήματα. Πρέπει λοιπόν να διασφαλίσετε ότι θα κάνει όλες τις εργασίες του, με τη βοήθεια των τηλεδιασκέψεων.
  • Να είστε διαθέσιμοι για ερωτήσεις και μοιραστείτε πληροφορίεςσχετικά με το τι συμβαίνει, με ήρεμο τρόπο, χωρίς άγχος,γιατίμε αυτόν τον τρόπο διευκολύνετε αρκετά τις ανησυχίες τους.
  • Νέες ευθύνες: Τα προγράμματα και οι ρουτίνες του σπιτιού έχουν αλλάξει αρκετά. Συζητήστε με τον έφηβο για τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να παίξουν τώρα ακόμα μεγαλύτερο ρόλο. Για παράδειγμα, μπορούν να βοηθήσουν με τη συμμετοχή τους ή να μαγειρέψουν από μόνοι τους κάποιο φαγητό.
    Τώρα έχετε την ευκαιρία να αφήσετε τον έφηβο να δοκιμάσει την τύχη του στις αγαπημένες του συνταγές, ακόμα και αν έχουν πάρα πολλά βήματα.
    Επίσης, ενθαρρύνετέ τους να καθαρίσουν το δωμάτιό τους, την αποθήκη ή το γκαράζ.
  • Βοήθεια για σύνδεση και επαφή στις νέες τεχνολογίες: Πολλοί έφηβοι έχουν τεχνογνωσία στη χρήση της τεχνολογίας και μπορούν να διδάξουν τους γονείς τους ή τους παππούδες πως να χρησιμοποιούν τα κοινωνικά μέσα και πως να συνομιλούν μέσω βίντεο. Αυτή είναι μια ευκαιρία για να σας φέρουν πιο κοντά στον δικό τους κόσμο

Προσοχή: εάν ο έφηβος παρατηρείτε ότι δυσκολεύεται στην καθημερινή του λειτουργικότητα, πχ. κοιμάται στο μεγαλύτερο μέρος της ημέρας, δεν έχει κίνητρο σχεδόν για τίποτα, δεν τρώει καλά, έχει πολλά νεύρα και έντονη θλίψη, τότε θα ήταν χρήσιμο να καλέσετε έναν ειδικό για υποστήριξη.

Γεράσιμος Ρούσσος
Επιστημονικός Υπεύθυνος Διεπιστημονικού Κέντρου Λόγου, Μαθησιακών & Αναπτυξιακών Δυσκολιών: «ΑΝΑΠΤΥΞΗ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» Λόγος – Μάθηση – Συμπεριφορά
MSc στην Εκπαιδευτική Ψυχολογία
Επιστημονικός Συνεργάτης Αναπτυξιακής Παιδιατρικής Κλινικής Παίδων Αγλαΐας Κυριακού
Επιστημονικός Συνεργάτης του Ανοικτού Ιδρύματος Εκπαίδευσης
Επιστημονικός Συνεργάτης του ELT
Εκπαιδευτής Εκπαιδευτών Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης & Εκπαιδευτής Ενηλίκων
Παιδιατρικός Εργοθεραπευτής S.I.T. – Εμψυχωτής
Ειδικευμένος στην Ειδική Αγωγή (Μέθοδοι, Διαγνωστικά Εργαλεία & Ανιχνευτικά Test)

Για οποιαδήποτε ενημέρωση ή πρόσθετη πληροφόρηση, παρακαλώ μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο 210 2792955 & 6934 457847

Κάντε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here