Με αφορμή την προώθηση της εξ αποστάσεως διδασκαλίας, που επιχειρεί το υπουργείο Παιδείας με την ενεργοποίηση των ψηφιακών εργαλείων τα οποία επιτρέπουν την εφαρμογή της, ώστε να διατηρήσουν οι μαθητές την επαφή τους με την εκπαιδευτική διαδικασία στις έκτακτες συνθήκες που βιώνει η χώρα μας, μιλήσαμε με διευθυντές σχολείων της Νέας Ιωνίας προκειμένου να ενημερώσουμε τους μαθητές και τους γονείς της πόλης μας για την εφαρμογή του μέτρου αυτού.
Πιο συγκεκριμένα, ζητήσαμε να μας δώσουν περισσότερες λεπτομέρειες για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, να μας πληροφορήσουν σχετικά με τον βαθμό ανταπόκρισης των σχολείων τους στις κατευθύνσεις των εγκυκλίων του υπουργείου Παιδείας, να μας μεταφέρουν την εικόνα που έχουν σχηματίσει για τη δυνατότητα των μαθητών να διαθέτουν τον απαιτούμενο τεχνολογικό εξοπλισμό, ώστε να μπορούν να συμμετάσχουν σε αυτό το εγχείρημα, καθώς και να μας εκφράσουν τη γνώμη τους σχετικά με το αν μπορεί να λειτουργήσει απρόσκοπτα η εξ αποστάσεως εκπαίδευση στη χώρα μας.
Δηλώσεις στην ΙΟΝΙΑΝΕΤ
Ακολουθούν οι απαντήσεις που μας δόθηκαν από τονΔιευθυντή του 2ου ΓΕ.Λ. Νέας Ιωνίας, κ. Νικόλαο Κοκκινάκη.
Νικόλαος Κοκκινάκης, (Διευθυντής 2ου ΓΕ.Λ. Νέας Ιωνίας): «Έχουμε ήδη ανεβάσει στην ιστοσελίδα του σχολείου μας εκπαιδευτικό υλικό και οδηγίες σχετικά με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Παράλληλα, δουλεύουμε σε δύο επίπεδα. Δηλαδή, ένα είναι με υλικό που μπαίνει εκεί στη δικιά μας σελίδα, και ένα δεύτερο είναι στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, το οποίο έχει πολλά προβλήματα.
Είναι αλήθεια πως το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο πριν να αρχίσει αυτή η κατάσταση με την πανδημία είχε ελάχιστα μαθήματα στην ιστοσελίδα του. Τώρα έχει γίνει μια έκρηξη. Για παράδειγμα, στο δικό μας σχολείο, εκεί που δεν είχαμε καθόλου μαθήματα στην ιστοσελίδα μας, προσπαθήσαμε πολύ το τελευταίο διάστημα και έχουμε πλέον αναρτήσει 17 μαθήματα, τα οποία αντιστοιχούν σε έξι συναδέλφους, οι οποίοι απευθύνονται σε μαθητές διαφόρων τάξεων. Τα εξ αποστάσεως μαθήματα μέσω του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου προσφέρονται περισσότερο για ασύγχρονη εκπαίδευση. Δηλαδή, να αποστέλλεται μικρός όγκος εκπαιδευτικού υλικού και να ζητείται με ανάδραση από τους μαθητές να στείλουν κάποιες ασκήσεις και κάποιες εργασίες που θα τους ανατίθενται.
Παράλληλα με την ασύγχρονη μέθοδο της εξ αποστάσεως διδασκαλίας προσπαθούμε να δουλέψουμε και με τη σύγχρονη (τηλεκπαίδευση) μέθοδο, για την οποία οφείλω να αναφέρω πως πρόκειται για απευθείας μετάδοση μαθήματος σε πραγματικό χρόνο από εκπαιδευτικό, μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας, σε μαθητές που παρακολουθούν ζωντανά μέσω υπολογιστή, κινητού τηλεφώνου ή «τάμπλετ», ενώ υπάρχει και η δυνατότητα να συνδεθεί κανείς και διαδικτυακά και τηλεφωνικά.
Προσωπικά, δεν πιστεύω πως αυτή τη στιγμή μπορεί να λειτουργήσει απρόσκοπτα στη χώρα μας αυτός ο τρόπος διδασκαλίας. Στο δικό μας σχολείο είμαστε περίπου 20 καθηγητές πλήρους απασχόλησης, και οι υπόλοιποι συνάδελφοι διδάσκουν σε δύο, σε τρία ακόμη και σε τέσσερα σχολεία. Η κατάσταση είναι όπως ξέρετε παρόμοια σε όλα τα Γυμνάσια και τα Λύκεια της χώρας. Από αυτούς τους συναδέλφους, δυνατότητες να υλοποιήσουν αυτά τα πράγματα έχουν λίγοι. Δηλαδή, στο δικό μας σχολείο νομίζω ότι δεν είμαστε πάνω από το 1/3 συναδέλφων που να έχουμε τη δυνατότητα να το κάνουμε. Όπως δεν υπάρχουν οι δυνατότητες και για όλους τους μαθητές να συμμετάσχουν. Έχουμε δουλέψει και σε αυτό το επίπεδο, αλλά έχουμε αρκετά προβλήματα, κυρίως επικοινωνίας. Για παράδειγμα, από την περασμένη εβδομάδα έχουμε στείλει μια ηλεκτρονική φόρμα, όπου εκεί στέλνουμε μερικά επιπλέον στοιχεία. Δηλαδή, για να καλέσουμε έναν μαθητή να μπει στην ηλεκτρονική τάξη του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου πρέπει να ξέρουμε το όνομα χρήστη που έχει σε αυτό. Έτσι, διαπιστώσαμε πως δεν είχαν όνομα χρήστη όλοι οι μαθητές του σχολείου μας, καθώς δεν ήταν υποχρεωτικό να έχουν. Τώρα, λοιπόν, έχουμε ζητήσει από τους μαθητές μας τα ονόματα χρηστών και τα «e-mails» τους στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο και έχουμε βελτιώσει λίγο τη λειτουργία. Παράλληλα, σε αυτή τη φόρμα είχαμε θέσει και ένα ερωτηματολόγιο, το οποίο περιελάμβανε περίπου 15 ερωτήσεις σχετικά με τον αριθμό των ηλεκτρονικών υπολογιστών που υπάρχουν στο σπίτι τους, πόσα αδέρφια υπάρχουν κ.τ.λ.. Δεν είναι εύκολη η κατάσταση. Δηλαδή, πολλές οικογένειες πιέζονται από πλευράς εξοπλισμού. Από τις 226 αποστολές της φόρμας σε ισάριθμους μαθητές μας, έχουμε πάρει απαντήσεις από τους μισούς γονείς. Είναι μια κατάσταση μάχης για ορισμένους από εμάς. Παλεύουμε μεν προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά τα αποτελέσματα δεν αναμένεται να είναι όπως το φαντάζονται ή όπως εξαγγέλλεται ότι όλα είναι μαγικά και ότι όλα μπορούν να δουλέψουνε και να πάμε χωρίς προβλήματα στις ηλεκτρονικές τάξεις εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Είναι πολύ δύσκολο να υλοποιηθεί αυτό.
Νομίζω ότι στόχος μας πρέπει να είναι να εντάξουμε πάνω από το 1/3, ίσως και τους μισούς μαθητές. Δίνουμε, λοιπόν, το βάρος κυρίως στα παιδιά της Γ΄ Λυκείου, με τα οποία οι συνάδελφοι έχουν καταφέρει να έχουν επικοινωνία. Εννοείται πως η ύλη δεν προχωράει πουθενά, σε κανένα μάθημα. Απλά κρατάει τα παιδιά σε επαφή με το σχολείο. Στην ουσία, τους δίνουμε επαναληπτικό υλικό για να δουλέψουνε.
Βέβαια, με τις Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου, που έγιναν στις 20 Μαρτίου, τίθεται μία χαλαρή, θα την έλεγα, υποχρεωτικότητα συμμετοχής των εκπαιδευτικών και των μαθητών. Όμως, δεν θα μπορούσε να είναι απόλυτα υποχρεωτική η συμμετοχή, καθώς αρκετοί καθηγητές, μεγαλύτερης ηλικίας, δεν έχουν την εξοικείωση με την τεχνολογία που απαιτείται, την οποία έχουν κυρίως οι νέοι και περισσότερο οι συνάδελφοι των θετικών ειδικοτήτων. Θεωρώ πως κάνουμε μια μεγάλη προσπάθεια, όπως γίνεται στα περισσότερα σχολεία. Δεν έχω επίγνωση λεπτομερώς τι γίνεται στα άλλα σχολεία, αλλά σύμφωνα με κάποια πράγματα που γνωρίζω έχω την αίσθηση πως οι διευθυντές έχουμε επιφορτιστεί με νέα καθήκοντα, τα οποία προσπαθούμε να τα φέρουμε εις πέρας εργαζόμενοι πλέον όλο το 24ωρο. Υπάρχουν μερικοί συνάδελφοι, οι οποίοι εργάζονται πραγματικά ηρωικά για να υλοποιήσουν κάτι εντελώς νέο, παρά τις όποιες υπαρκτές αδυναμίες. Και τους ευχαριστώ πάρα πολύ.».
Η ΙΟΝΙΑΝΕΤ δημοσιεύει και τις απόψεις του κ. Μιλτιάδη Καναβού (Διευθυντής 3ου Λυκείου Ν. Ιωνίας) και του κ. Δημήτρη Πανταγιά (Διευθυντής 5ου Λυκείου Ν. Ιωνίας)
Παναγιώτα Σούγια, Απόστολος Σαλονικίδης