Αλλάζει το πλαίσιο ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Η κυβέρνηση σχεδιάζει την συγχώνευση των 9 διαφορετικών νομοθετημάτων που υπάρχουν σήμερα σε τρία απλοποιώντας παράλληλα τις διαδικασίες προς όφελος των πολιτών.
Του Γιώργου Δημοσθένους
Το ένα θα αφορά τα χρέη στην εφορία και στα ασφαλιστικά ταμεία με τον «εκσυγχρονισμό» της πάγιας ρύθμισης, το δεύτερο θα αφορά τις οφειλές στην τράπεζα με την ενοποίηση του λεγόμενου νόμου Κατσέλη, αλλά και της ηλεκτρονικής πλατφόρμας για τα κόκκινα δάνεια, και το τρίτο τις οφειλές των επιχειρήσεων με τη συγχώνευση όλων των επιμέρους μηχανισμών που υπάρχουν σήμερα, όπως είναι ο εξωδικαστικόs συμβιβασμός και ο πτωχευτικός νόμος.
Οι τελικές ωστόσο αποφάσεις θα ληφθούν περί τα τέλη του χρόνου σε συμφωνία με τους θεσμούς όταν θα υπάρχει πλήρης εικόνα για την πορεία των ρυθμίσεων σε εφορία και ασφαλιστικά ταμεία καθώς επίσης και του αριθμού των οφειλετών που θα ενταχθούν στη ρύθμιση προστασίας της πρώτης κατοικίας.
Τα βασικά χαρακτηριστικά της νέας ρύθμισης θα είναι, σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, τα εξής:
- Όλες οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία θα ρυθμίζονται σε 12 δόσεις χωρίς κανένα εισοδηματικό κριτήριο, ενώ οι δόσεις θα μπορούν να γίνουν 24 για όσους πληρούν το εισοδηματικό κριτήριο που θα θεσπιστεί.
- Ο ακριβής αριθμός δόσεων που θα δικαιούται ο φορολογούμενος (πάνω από 12 και έως 24) θα εξαρτάται από το ατομικό δηλωθέν εισόδημα της προηγούμενης κατά την υποβολή της αίτησης για ρύθμιση χρονιάς. Εξετάζεται το ενδεχόμενο να χρησιμοποιηθεί η κλίμακα υπολογισμού που εφαρμόζεται και στη ρύθμιση των 120 δόσεων. Βάσει αυτής της κλίμακας, θα προκύπτει το ετήσιο ποσό που θα πρέπει οπωσδήποτε να πληρώνει ο φορολογούμενος στην εφορία για την αποπληρωμή του χρέους.
- Για τους φόρους από έκτακτη αιτία (όπως ο φόρος κληρονομιάς), οι δόσεις από 24 που είναι σήμερα θα αυξηθούν σε 48 με την ίδια ακριβώς διαδικασία που θα ισχύσει και για τις υπόλοιπες υποχρεώσεις. Δηλαδή, τις 24 δόσεις θα τις δικαιούνται όλοι, ανεξάρτητα από το εισόδημα, ενώ από τις 24 έως τις 48 δόσεις, ο ακριβής αριθμός θα εξαρτάται από το εισόδημα. Όλοι οι φορολογούμενοι με εισόδημα έως 10.000 ευρώ θα έχουν δυνατότητα πληρωμής σε 48 δόσεις.
- Ο αυξημένος αριθμός των δόσεων (24 αντί για 12 και 48 αντί για 24) θα ισχύει μόνο για τα χρέη που θα καταστούν ληξιπρόθεσμα από την 1η/1/2020 και μετά. Για τις οφειλές του 2019 θα προβλέπονται 12 ή 24 δόσεις, ενώ αντίστοιχος αριθμός δόσεων (12 ή 24) θα προβλέπεται και για τους οφειλέτες με παλαιότερες οφειλές που δεν θα κάνουν χρήση της ρύθμισης των 120 δόσεων. Η προθεσμία για τις 120 δόσεις εκπνέει τη Δευτέρα και την ίδια μέρα αναμένεται να ανακοινωθεί η απόφαση της κυβέρνησης για την παράταση στην προθεσμία υποβολής των αιτήσεων.
- Το επιτόκιο της πάγιας ρύθμισης θα διατηρηθεί στο επίπεδο του 5% όσο είναι και σήμερα. Για να μειωθεί η επιβάρυνση από τους τόκους, ο φορολογούμενος θα πρέπει να επιλέξει την αποπληρωμή της φορολογικής υποχρέωσης σε λιγότερες δόσεις από αυτές που του προσφέρει η ρύθμιση.
Τακτοποίηση δανείων
Μια ενιαία διαδικασία ρύθμισης θέλει να δημιουργήσει η κυβέρνηση και για όσους έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές στις τράπεζες. Το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία ενός νέου πλαισίου που θα «συγχωνεύει» την ηλεκτρονική πλατφόρμα και τον νόμο Κατσέλη.
Από το νέο έτος (ή από την ημερομηνία που θα οριστεί, καθώς υπάρχει ανοικτό το ενδεχόμενο να παραταθεί η προθεσμία υπαγωγής στη σημερινή ηλεκτρονική πλατφόρμα), οι οφειλέτες θα μπορούν να αιτηθούν ρύθμισης στις τράπεζες μέσω μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας και μόνο αν δεν καταφέρουν να καταλήξουν σε συμβιβαστική λύση με την τράπεζα θα έχουν το δικαίωμα προσφυγής στη Δικαιοσύνη.
Με αυτό το σχέδιο η κυβέρνηση θέλει να δώσει λύση και σε όσους θα αντιμετωπίσουν δυσκολίες με την αποπληρωμή του δανείου τους στο μέλλον, αλλά και να επιτύχει –έμμεσα- μια παράταση στην προθεσμία υποβολής των αιτήσεων στην πλατφόρμα των κόκκινων στεγαστικών δανείων.
Τέλος, «συγχώνευση» των επιμέρους πλαισίων ρύθμισης θα επιδιώξει η κυβέρνηση και για τα νομικά πρόσωπα, προκειμένου και οι εταιρείες να έχουν να αντιμετωπίσουν κοινούς κανόνες και να μη χάνονται στη γραφειοκρατία και στις προϋποθέσεις των επιμέρους πλαισίων.