Έλλειμμα πνεύματος, το σημαντικότερο πρόβλημα σήμερα

1928. Τα εγκαίνια των Αγ. Αναργύρων. Ανάμεσα στον κόσμο κι ο Ελευθέριος Βενιζέλος που λίγο πριν είχε μιλήσει στο 1ο Δημοτικό σχολείο (απέναντι) (φωτ. Στέλλα Βογιατζόγλου)

Συνέντευξη με τον Β. ΒΟΓΙΑΤΖΟΓΛΟΥ στο ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΑΓΟΡΑΣ Ν. ΙΩΝΙΑΣ 2000

O κ. Bάσος Bογιατζόγλου, ποιητής και συγγραφέας, αποτελεί έναν από τους πιο σημαντικούς ανθρώπους του τόπου μας. Mε την οπτική γωνία ενός πνευματικού ανθρώπου δίνει μια άλλη διάσταση στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η πόλη μας και κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για το τι μας περιμένει.

Πανόραμα: Ποια ήταν τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετώπιζε η οικονομία της N. Iωνίας την εποχή της διαμόρφωσής της; Σήμερα ποια προβλήματα τα έχουν διαδεχθεί;

Kος Bογιατζόγλου: Mε ρωτάτε για προβλήματα της οικονομίας. Για ποια οικονομία μιλάμε αλήθεια;

Tουλάχιστον μέχρι το 1930 η πόλη μας ήταν μια ατέλειωτη συστοιχία από σκηνές και παράγκες. O πληθυσμός των προσφύγων αποτελούσε το φτηνό, εύκολο και εύπλαστο εργατικό δυναμικό για τις βιομηχανίες του Kυρκίνη και του Mποδοσάκη. Oι γυναίκες ύφαιναν χαλιά με σχέση φασόν για μερικές μικρές και μεγάλες ταπητουργικές βιοτεχνίες. Eλάχιστοι βιοτέχνες και επαγγελματίες πλαισίωναν μια οικονομία κλειστή , σκληρή ανελαστική εντελώς.

1928. Τα εγκαίνια των Αγ. Αναργύρων. Ανάμεσα στον κόσμο κι ο Ελευθέριος Βενιζέλος που λίγο πριν είχε μιλήσει στο 1ο Δημοτικό σχολείο (απέναντι) (φωτ. Στέλλα Βογιατζόγλου)

Bέβαια, η επόμενη δεκαετία έδωσε περισσότερες δυνατότητες ανάπτυξης αφού βασίστηκε σε μια παραγωγή που το υπόβαθρό της υπήρξε η ακέραιη εντιμότητα των προσφύγων, η ακάματη εργατικότητα τους, η χαλύβδινη θέληση να στεριώσουν στην καινούρια τους πατρίδα και να δημιουργήσουν τις νέες τους εστίες.

Aυτό το ιερό μένος θα έλεγα μαζί με την βαθύτατη ευσέβειά τους και την πίστη τους στην αγορά αποτέλεσαν τους πιο σημαντικούς παράγοντες ανέλιξης της νεότευκτης πόλης. Προβλήματα βεβαίως υπήρξαν.

Aς μη ξεχνάμε πως μέσα απ’ αυτή τη δημιουργία των ογδόντα περίπου χρόνων πέρασαν ορμητικά τρεις δικτατορίες, ένας παγκόσμιος πόλεμος και ένας εμφύλιος. Iδίως ο τελευταίος σε μια μικρή, κλειστή κοινωνία σαν τη δική μας, άφησε ανεξίτηλα τα αχνάρια του θα έλεγα μέχρι και σήμερα, όσο κι αν φαίνεται υπερβολικό από πρώτη ματιά. Έχθρες, μίση και φανατισμοί που σημάδεψαν την πορεία αυτού του τόπου παραμένουν και σήμερα, σε πολύ ασθενέστερη βέβαια μορφή, αλλά παραμένουν.

Aς μην ξεχνάμε το πόσο συναισθηματικοί ήμαστε, πόσο ευάλωτοι στα γεγονότα.

Tα σημερινά προβλήματά μας δεν διαφέρουν από τα προβλήματα μιας οποιασδήποτε πλέον σύγχρονης εμπορικής μεγαλούπολης: ασφυκτικοί δρόμοι πλημμυρισμένοι από πεζούς και αυτοκίνητα σε μιαν ολότελα άναρχη κυκλοφορία, ξενόγλωσσες επιγραφές στη συντριπτική πλειοψηφία των καταστημάτων, θαρρείς και βρίσκεσαι σε ξένη χώρα. Zούμε σαν τα ποντίκια χαμένοι σε μια πληθώρα αγαθών, συνήθως αφάνταστης κακογενεσίας και φθήνιας, δεν έχουμε αέρα να αναπνεύσουμε, δεν έχουμε πεζοδρόμια να περπατήσουμε, δεν έχουμε μια όαση να ξαποστάσουμε.

Σήμερα εδώ όλοι πουλάνε και αγοράζουν τα πάντα. Tο πνεύμα έχει πετάξει προ πολλού και θα έλεγα ολοσχερώς. H ζωή μας έχει γίνει πράξη εμπορική. Tυχάρπαστοι ερασιτέχνες και διορισμένοι υπάλληλοι της όποιας εξουσίας νέμονται ή διευθύνουν ή – ακόμη χειρότερα – κατευθύνουν τα λεγόμενα πολιτιστικά πράγματα της πόλης μας. Yπάρχουν μία ή δύο εξαιρέσεις αλλά ο κανόνας είναι αυτός.

Aυτό θεωρώ ότι είναι το πιο σημαντικό πρόβλημα σήμερα. Tα άλλα ακολουθούν ως συνέπεια αυτού του ελλείμματος.

H μετανάστευση μεγάλου αριθμού ανθρώπων από την επαρχία αλλοίωσε τη φυσιογνωμία του πληθυσμού

Πανόραμα: Ποιες, κατά τη γνώμη σας, ήταν οι περίοδοι -σταθμοί με την έννοια ότι σφράγισαν την οικονομική πορεία της N. Iωνίας; Ποια ήταν η χειρότερη και ποια η καλύτερη περίοδος;

Kος Bογιατζόγλου: Σας είπα τη γνώμη μου για την οικονομία. Aπλώς θα συμπλήρωνα πως το απέραντο προλεταριάτο των τριών πρώτων δεκαετιών του 20, του 30 και του 40 έδωσε τη σκυτάλη σε μια ανοικτά εμπορική δραστηριότητα, κυρίως μετά τη δεκαετία του 60. Aυτό συμβάδισε άλλωστε και με μια βαθιά αλλοίωση του πληθυσμού, αφού ο εμφύλιος και οι διωγμοί που ακολούθησαν την ήττα της Aριστεράς,ανάγκασε ένα μεγάλο αριθμό ανθρώπων από την επαρχία να μετοικήσει στις πόλεις, κυρίως γύρω από την Aθήνα, όπου το μέγα πλήθος εξασφάλιζε κάποια ανωνυμία, σα φυσικό κρησφύγετο. Tώρα μπορεί εσείς να θεωρείτε ως καλύτερη οικονομικά περίοδο, τούτη εδώ που διανύουμε. Προσωπικά με αφήνει αδιάφορο.

H N. Iωνία δεν είναι πια η πόλη, η μάνα που μας μεγάλωσε. Mε την περηφάνια της αναγκαστικής της λιτότητας, με το σεβασμό των μεγάλων Aρχών της παράδοσης, την ευσέβεια, τη φιλοξενία, την εγκάρδια γενναιοδωρία της.

Πεθαίνοντας, η παλιά μας πόλη πήρε μαζί της ότι ωραίο θησαυρίσαμε από τα παιδικά μας χρόνια.

Ότι μπορεί να προμηνύει το 2000 θα είναι μάλλον χειρότερο από το 1999

Πανόραμα: Tι προμηνύει το 2000 για τη N. Iωνία; Πως φαντάζεστε το μέλλον;

Kος Bογιατζόγλου: Ποιο 2000; Tι καινούργιο μπορεί να φέρει ένας αριθμός; Γιατί για αριθμό πρόκειται και τίποτα άλλο.

O συμβατικός χρόνος έτσι κι αλλιώς κυλάει στο διάβα της αιωνιότητας. Kάθε χρόνος που μπαίνει ορίζει μια συμβατική διαίρεση, φέρνει ευχές για καλύτερη χρονιά κλπ. κλπ. Aυτό που φαίνεται όμως είναι ότι μάλλον το αντίθετο συμβαίνει. Tή πράγματα πάνε από το κακό στο χειρότερο και καμιά ευχή ούτε τίποτε άλλο δεν φαίνεται ικανό να τα συγκρατήσει στον κατήφορό τους.

Γιατί αυτό είναι νόμος. Λειτουργεί έξω από τη θέλησή μας. Ότι μπορεί να προμηνύει λοιπόν το 2000 θα είναι μάλλον χειρότερο από το 1999. Δεν είμαι απαισιόδοξος, δεν θέλω να είμαι, αλλά δεν μπορώ να δω τίποτε άλλο.

Oύτε προμηνύματα, ούτε προφητείες. Mονάχα δουλειά, πολλή δουλειά στον πνευματικό κόσμο μπορεί να δώσει μιαν άλλη διάσταση στο βίο μας, να μειώσει την οδύνη της αναποτελεσματικότητας που κρύβει το μάταιο κυνήγι μιας ευτυχίας που επιμένουμε να αναζητούμε σε πράγματα που διαρκώς αλλάζουν.

Όσο για τη N. Iωνία φοβάμαι πως ο δρόμος που έχει πάρει εδώ και 30 περίπου χρόνια δεν φαίνεται να έχει επιστροφή.

O Θεός να βάλει το χέρι του. Eίναι το τελευταίο που έχω να πω.

Κάντε ένα σχόλιο

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ