Η επιστημονική ομάδα του Διεπιστημονικού Κέντρου Λόγου, Μαθησιακών και Αναπτυξιακών Δυσκολιών “Ανάπτυξη & Εκπαίδευση” γράφει για την αποδοτική μελέτη των παιδιών και την ευθύνη των γονέων
Η αποδοτική μελέτη των παιδιών και η ευθύνη των γονέων…
Τα παιδιά είτε αντιμετωπίζουν κάποια μαθησιακή δυσκολία είτε όχι, χρειάζονται οργάνωση στην μελέτη τους, ώστε να ανταποκριθούν αξιοπρεπώς στις σχολικές τους υποχρεώσεις.
Πρώτα από όλα, όλοι οι γονείς οφείλουν να προσπαθήσουν να διευκολύνουν τη μελέτη τους και για αυτό θα πρέπει να αποφεύγονται οι συγκρούσεις και οι διενέξεις.
Ένα ακόμα βασικό στοιχείο που πρέπει να προσέχουν οι γονείς είναι να μην υποκαταστήσουν τη δουλειά των παιδιών αλλά να είναι εκεί μόνο για να επιβλέπουν αφήνοντας το παιδί να πάρει τις πρωτοβουλίες και να διαβάσει όπως αυτό επιθυμεί, με τον δικό του τρόπο.
Μία ουσιαστική αρχή για μία οργανωμένη μελέτη είναι το πρόγραμμα. Οι γονείς πρέπει να βρουν ποια ώρα το παιδί μπορεί πιο εύκολα να συγκεντρωθεί στα μαθήματα του και με βάση αυτό να καθορίσουν το υπόλοιπο πρόγραμμα. Πολλά παιδιά έχουν καλύτερη επίδοση μόλις γυρίζουν από το σχολείο άλλα πάλι έχουν το απόγευμα. Αυτό πρέπει να το διαπιστώσετε και να έπειτα να ρυθμίσετε τις ώρες του παιχνιδιού, της βόλτας, της τηλεόρασης, των φροντιστηρίων, της ξεκούρασης και όλων των υπολοίπων.
Άλλο ένα κύριο συστατικό για να γίνει σωστά μια μελέτη είναι η αγάπη για αυτήν. Για να γίνει το διάβασμα δεν έχει τόση σημασία το «πρέπει» όσο το «θέλω». Αυτό που «πρέπει» είναι να έχει το παιδί ενδιαφέρον, όρεξη και θέληση για αυτό που κάνει.
Οι γονείς, όσο το παιδί βρίσκεται στα πρώτα του βήματα πρέπει να αυξήσουν το ενδιαφέρον του για μάθηση και αυτό μέσα από το παιχνίδι.
Η ανάγνωση παραμυθιών, η εκμάθηση τραγουδιών/ποιημάτων, οι ευχάριστες προσχολικές δραστηριότητες με προγραφικές ασκήσεις ή ασκήσεις που αφορούν την ανάπτυξη της αντίληψης του παιδιού βοηθούν στη δημιουργία μιας όμορφης σχέσης με τη μάθηση η οποία αποτελεί το «αποκούμπι» μιας ευνοϊκής πορείας.
Όσον αφορά το σχολείο το παιδί πρέπει επίσης να έχει θετική προδιάθεση και ενδιαφέρον για μάθηση. Οι γονείς μπορούν να καλλιεργούν αυτή τη διάθεση και να προκαλούν το παιδί να γευτεί τις ώρες παραμονής του στο σχολικό περιβάλλον αλλά γενικώς τις στιγμές που του δίνεται η ευκαιρία – και στο σχολείο και στο σπίτι – για να εξερευνήσει νέα δεδομένα, να αποκτήσει γνώσεις και να υιοθετήσει αξίες και αρχές.
Μερικά επιπλέον πραγματάκια που πρέπει να προσέχουμε είναι ο χώρος στον οποίο πραγματοποιείται η μελέτη και το πώς είναι διαμορφωμένος. Πρέπει να είναι συγκεκριμένο το σημείο και να μην αλλάζει. Αρχική μας μέριμνα είναι ο σωστός φωτισμός για να μην κουράζονται εύκολα τα μάτια του παιδιού και να υπάρχει μία σταθερή και αναπαυτική καρέκλα. Η εξασφάλιση της ησυχίας είναι εξίσου σημαντική για τη συγκέντρωση του παιδιού γι’ αυτό και πρέπει να κλείνουμε τις τηλεοράσεις, τα ραδιόφωνα, τους υπολογιστές αλλά και εμείς οι ίδιοι να μην προκαλούμε φασαρία, αφήνοντας για παράδειγμα το μικρότερο αδερφάκι να παίζει δίπλα ή ξεκινώντας συζητήσεις.
Επίσης, πρέπει πάνω στο γραφείο να είναι τοποθετημένη και συγκεντρωμένη η απαραίτητη μόνο γραφική ύλη, μολύβι, γόμα, ξύστρα, χάρακες, διαβήτη και ό,τι άλλο χρειάζεται για τη μελέτη του. Αυτό αποσκοπεί στο να μη χάνει χρόνο στο «πήγαινε-έλα» αλλά και στο να μην αποσυντονίζεται! Γενικώς, το παιδί πρέπει όταν διαβάζει να ξέρει ότι εκείνη τη στιγμή διαβάζει και ότι όλα τα άλλα θα γίνουν στο διάλειμμα ή όταν ολοκληρώσει τη μελέτη. Ποτέ δεν αφήνουμε κάτι που έχει ξεκινήσει στη μέση!
Διαλείμματα! Είναι πάντα απαραίτητα και πρέπει να τηρούνται. Βοηθάνε στην αποβολή του άγχους και γενικώς των έντονων συναισθημάτων όπως είναι η πίεση χρόνου και το αίσθημα της ευθύνης για πραγμάτωση των εργασιών. Συμβάλλουν στο να προγραμματίζουν τις επόμενες τους κινήσεις στη μελέτη, στο να επαναφορτίζουν τις μπαταρίες τους, στο να λένε αυτά που μπορεί να σκεφτόντουσαν την ώρα της μελέτης για να μην απασχολούν το μυαλουδάκι τους. Όταν ένα παιδί ξέρει πως θα υπάρχει ένα διάλειμμα έχει μεγαλύτερη όρεξη και διάθεση γιατί η μελέτη χωρίς διάλειμμα φαντάζει ατελείωτη.
Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν στην οργάνωση της μελέτης ακόμα και στη σειρά των εργασιών που έχουν να κάνουν. Καλό είναι πρώτα να γίνονται όλες οι εργασίες που είναι γραπτές. Μπορείτε να είστε εκεί για να τον επιβλέπετε ή να ενθαρρύνετε τη συνεργασία με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας, όπως τα μεγαλύτερα αδέρφια.
Συμπεραίνουμε, λοιπόν, από τα παραπάνω ότι είναι σημαντικό να προσέχουμε κάθε λεπτομέρεια για να πραγματοποιηθεί μία σωστά οργανωμένη μελέτη. Βασικός κανόνας είναι να μην υπάρχει υπερβολή! Η μελέτη δε χρειάζεται να κρατάει ατελείωτες ώρες αλλά να είναι οργανωμένη ώστε όλα να γίνονται και να διαρκούν την ώρα που χρειάζονται.
Η ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΛΟΓΟΥ, ΜΑΘΗΣΙΑΚΩΝ & ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ “ΑΝΑΠΤΥΞΗ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ”
Για οποιαδήποτε ενημέρωση ή πρόσθετη πληροφόρηση, παρακαλώ μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο 210 2792955
e-mail: anaptixilogos@otenet.gr
www.anaptixilogos.gr
Διεύθυνση: Λ. Τατοΐου 29 (όρια Ν. Ιωνίας – Μεταμόρφωσης, έναντι Praktiker)